Digitalisering


In GO! atheneum Tienen gaat digitalisering hand in hand met traditionele lespraktijken, zodat technologie ons onderwijs verrijkt zonder de kracht van persoonlijke interactie te verliezen.


In onze school zien we de laptop als een krachtig hulpmiddel om het leerproces te ondersteunen en te verrijken. Het biedt leerlingen de mogelijkheid om efficiënt te werken, creatief te zijn en toegang te hebben tot een wereld vol informatie en digitale tools. 


Lees hier meer...

Onze school beschikt over twee geavanceerde 3D-printers, waarmee leerlingen hun creatieve ideeën tot leven kunnen brengen. Deze hoogtechnologische apparaten bieden hen de unieke kans om theoretische kennis om te zetten in praktische vaardigheden. Zo worden innovatie en technische ontwikkeling op een inspirerende manier gecombineerd in het onderwijs.


Lees hier meer...

Op onze school zetten we de eerste stappen in het gebruik van artificiële intelligentie en virtual reality om het leerproces te verrijken. Deze innovatieve technologieën gebruiken we aanvullend, zodat ze op een doelgerichte manier bijdragen aan interactieve en boeiende leermomenten. 


Lees hier meer...

In GO! atheneum Tienen maken we gebruik van Smartschool als centraal digitaal leerplatform, waar  onze leerlingen en teamleden gemakkelijk kunnen communiceren en lesmateriaal kunnen delen. Daarnaast ondersteunen we het leerproces met moderne digitale leermethodes en de interactieve platformen van verschillende uitgeverijen. Zo zorgen we voor een flexibele en toekomstgerichte leeromgeving die naadloos aansluit bij de noden van onze leerlingen.


Lees hier meer...

Laptop in de klas

In GO! atheneum Tienen speelt de laptop een belangrijke rol als ondersteunend leermiddel, zonder dat het een doel op zich wordt. Elke leerling krijgt een degelijk toestel met een lange levensduur, voorzien van uniforme instellingen. Dit zorgt voor een gelijk speelveld en voorkomt dat leerlingen zelf apps installeren of instellingen wijzigen. Onze samenwerking met Signpost, een expert in onderwijs-ICT, garandeert dat de gekozen laptops optimaal geschikt zijn voor hybride lesgeven en het gebruik van digitaal lesmateriaal zoals Diddit, Bookwidgets en Pelckmans Portaal.


  • Praktische afspraken

Leerlingen worden verwacht hun laptop dagelijks mee te brengen naar school, volledig opgeladen. Een lege batterij wordt beschouwd als hetzelfde als zonder boeken naar school komen. Het eerste lesuur is geen oplaadmoment, en het is niet toegestaan om de laptops, laders of beschermhoezen te personaliseren met stickers of tekst. De laptops zijn verbonden met het schoolnetwerk en bevatten alle benodigde programma’s, inclusief een Office-pakket ter waarde van €69 per jaar, zonder extra kosten voor ouders. Sociale media, streamingsites en 18+ websites zijn geblokkeerd op ons netwerk. 


  • Ondersteuning en voordelen

Naast een garantie- en servicepakket, biedt onze school ondersteuning via het ICT-team voor zowel hardware- als softwareproblemen. Bij problemen met afleiding door bepaalde websites kunnen deze worden geblokkeerd om het leerproces te ondersteunen. Het gebruik van de laptop in de klas maakt het mogelijk om lessen meer te differentiëren en leerlingen 21e-eeuwse vaardigheden bij te brengen, zoals digitaal samenwerken en mediawijsheid. Door hybride lesgeven in te zetten, zorgen we voor een optimale balans tussen digitaal en traditioneel leren.


  • Verzekering, schade en diefstal van de laptop

Onze laptops zijn voorzien van een uitgebreide ‘Next Business Day On-Site’-garantie, geldig voor een volledig schooljaar. Dit betekent dat je recht hebt op ondersteuning en garantie binnen 24 uur na aangifte. Indien reparatie niet mogelijk is, wordt er een nieuw toestel voorzien. Bij eigen schade of diefstal geldt een franchise van €39 (inclusief BTW).


  • Wat te doen bij verlies, schade of diefstal?

De verzekering dekt geen verlies. In dit geval dient de huurder de volledige franchise van €39 te betalen.

Bij diefstal moeten de leerling en ouders de school onmiddellijk informeren en zo snel mogelijk aangifte doen bij de politie. Binnen 24 uur dient de school een kopie van het proces-verbaal te ontvangen. Of de schade onder de garantievoorwaarden valt, hangt af van de omstandigheden van de diefstal.


  • Verantwoordelijkheid van de leerling

De leerling is verantwoordelijk voor het zorgvuldig omgaan met het toestel. Bij schade veroorzaakt door een derde partij moet de huurder zelf de herstelkosten verhalen op de aansprakelijke partij. Indien de schade is veroorzaakt door een medeleerling, dient dit gemeld te worden aan de directie voor verdere opvolging.

Bij problemen kun je altijd terecht bij het ICT-team via het onthaal. Klik hier om kennis te maken met ons ICT team. 


  • Einde van de bruikleenovereenkomst

De bruikleenovereenkomst voor de laptop eindigt wanneer je wordt uitgeschreven van onze school. Bij een schoolverandering of na het afstuderen, ben je verplicht het toestel binnen drie werkdagen terug te bezorgen aan de school.

Het toestel blijft te allen tijde eigendom van de school. De laptop moet worden ingeleverd bij de ICT-dienst, zodat deze opnieuw kan worden gecontroleerd en klaargemaakt voor toekomstig gebruik.

In GO! atheneum Tienen omarmen we de nieuwste technologieën, zoals artificiële intelligentie (AI) en virtual reality (VR), als krachtige aanvullingen op het leerproces van onze leerlingen.


We werken actief aan een heldere visie en een gedragen beleid om deze innovaties op een doordachte manier te integreren in ons onderwijs.


De eerste reacties zijn positief: onze leerlingenbegeleiding test virtuele programma’s voor rust en ontspanning, terwijl de preventiecoördinator de virtuele blusopleiding uitprobeert.

Wat kunnen we nog meer verwachten? Virtual reality biedt de kans om de leerwinst te verhogen door leerlingen in te laten stappen in unieke ervaringen, zoals het verkennen van andere planeten, wandelen door een middeleeuwse stad of zelfs deelnemen aan de Guldensporenslag! Een geweldige manier om de leerstof niet alleen te begrijpen, maar ook echt te beleven.


Deze vooruitstrevende aanpak toont ons engagement om technologie te gebruiken in dienst van het welzijn en de ontwikkeling van onze leerlingen.

AI en virtual reality

3D printers

Op onze school spelen 3D-printers een sleutelrol in het koppelen van theorie aan praktijk. Deze technologie wordt actief ingezet binnen onze STEM-projecten en technologische studierichtingen, waar onze leerlingen hun technische kennis en creativiteit kunnen toepassen om innovatieve oplossingen te ontwikkelen.


Met de 3D-printers kunnen onze leerlingen ontwerpen maken en deze omzetten in tastbare objecten, waardoor ze inzicht krijgen in complexe concepten zoals mechanica, ontwerp en prototyping. Daarnaast leren ze werken met professionele ontwerpprogramma's en moderne technologieën, wat hen voorbereidt op de toekomst in een wereld waar techniek en innovatie centraal staan.


De inzet van 3D-printers biedt niet alleen technische vaardigheden, maar stimuleert ook probleemoplossend denken, samenwerking en innovatie—essentiële competenties voor de 21e eeuw. Zo bieden we onze leerlingen een unieke leerervaring die hen inspireert om te groeien in een technologisch georiënteerde samenleving.

Digitale leer-platformen

Smartschool

Smartschool is het centrale digitale platform op onze school en speelt een essentiële rol in het dagelijkse schoolleven van onze leerlingen, ouders en teamleden. Het platform dient als:

  • Communicatiemiddel: Voor meldingen, berichten en belangrijke updates.
  • Evaluaties en rapporten: Hier worden de resultaten van toetsen, opdrachten en examens overzichtelijk weergegeven.
  • Digitale planner: Leerlingen en ouders kunnen eenvoudig het lessenrooster, huiswerk en geplande activiteiten raadplegen.
  • Leerlingenvolgsysteem: Smartschool biedt inzicht in de voortgang en ontwikkeling van onze leerlingen, zodat begeleiding en opvolging optimaal kunnen verlopen.


Met Smartschool zorgen we voor een efficiënte en transparante communicatie en organisatie, zodat iedereen steeds goed geïnformeerd en betrokken blijft. Het platform ondersteunt zo een modern en toekomstgericht leerproces.

Digitale methode


In GO! atheneum Tienen maken we bij sommige vakken gebruik van de digitale methode om het leerproces te verrijken en te moderniseren. Deze aanpak combineert de kracht van technologie met kwaliteitsvolle lesinhoud, waardoor leren boeiender en interactiever wordt.

  • Toegankelijkheid: Leerlingen hebben altijd en overal toegang tot digitaal lesmateriaal
  • Interactieve tools: De digitale methode biedt geavanceerde functies zoals interactieve oefeningen en video’s, waarmee leerlingen zelfstandig of in groep aan de slag kunnen.
  • Differentiatie: Door de mogelijkheden van de digitale methode kunnen leerkrachten beter inspelen op de individuele noden van leerlingen, met opdrachten op maat en gerichte feedback.
  • Efficiëntie: Het platform centraliseert alle lesmaterialen en opdrachten, waardoor het leerproces overzichtelijk en goed georganiseerd blijft.


Met de digitale methode geven we onze leerlingen niet alleen toegang tot moderne leermiddelen, maar bereiden we hen ook voor op de vaardigheden die ze nodig hebben in een steeds digitaler wordende wereld.

Overige platformen


In GO! atheneum Tienen maken we gebruik van de digitale leerplatformen van uitgeverijen om het onderwijs te ondersteunen en te verrijken. Deze platformen, zoals Diddit, Pelckmans Portaal en andere, bieden een breed scala aan interactieve en digitale hulpmiddelen die bijdragen aan een veelzijdig leerproces.

  • Toegankelijke leerinhoud: Leerlingen hebben op elk moment toegang tot lesmateriaal, opdrachten en extra oefeningen.
  • Interactiviteit: Dankzij interactieve tools, zoals video’s, digitale oefeningen wordt het leren dynamischer en aantrekkelijker.
  • Differentiatie: Leerkrachten kunnen met deze platformen inspelen op de individuele noden van leerlingen door middel van aangepaste oefeningen, extra uitdaging en gerichte feedback.
  • Efficiëntie: De platformen centraliseren al het benodigde lesmateriaal en bieden leerkrachten inzicht in de voortgang van de leerlingen.


Door gebruik te maken van deze moderne leerplatformen, sluiten we aan bij de noden van de 21e eeuw en bereiden we onze leerlingen voor op een digitale toekomst.

unsplash