Aanzetten tot leren en creatief denken in een warme omgeving

Leerbegeleiding


Met persoonlijke studiecoaching, aangepaste hulpmiddelen en een luisterend oor helpen we je groeien en je doelen bereiken.

Schoolloopbaan-begeleiding


Samen ontdekken we jouw talenten, interesses en mogelijkheden, zodat je zelfverzekerd een goede studie-/arbeidskeuze kan maken.

Socio-emotionele begeleiding


Onze begeleiding helpt je om te gaan met uitdagingen, je veerkracht te versterken en in balans te blijven, zowel op school als daarbuiten.

Leerbegeleiding

Leerbegeleiding in het secundair onderwijs helpt leerlingen om hun studievaardigheden te ontwikkelen en eventuele leerproblemen aan te pakken. Door persoonlijke ondersteuning en gerichte strategieën werken we samen aan succes en zelfvertrouwen in hun leerproces.

Studiecoaching


 Onze 1-op-1 studiecoaching is een persoonlijke begeleiding waarbij een leerling samenwerkt met onze studiecoach om specifieke uitdagingen in het studeren aan te pakken. Dit kan gaan om het plannen van schoolwerk, verbeteren van concentratie, ontwikkelen van studievaardigheden of het leren omgaan met faalangst.


De studiecoaching is volledig afgestemd op de behoeften van de leerling, met aandacht voor zijn of haar talenten, tempo en leerstijl. Het doel is om niet alleen betere resultaten te behalen, maar ook zelfvertrouwen en zelfstandigheid te versterken.


De studiecoaching is beschikbaar voor alle leerlingen op onze school, mits zij over de nodige motivatie beschikken om actief met de aangeleerde tips & tricks aan de slag te gaan. 

Planner


Alle leerkrachten werken in de digitale planner op Smartschool die ervoor zorgt dat je vlot toetsen, taken, activiteiten, ... kan plannen. Je kan strucuur aanbrengen in je planner door elk vak een kleur te geven, je hobby's te noteren en aan te duiden wanneer en hoelang je voor elk vak zal studeren.

De planner wordt steeds ten laatste 48uur op voorhand ingevuld door de vakleerkracht. Scores op evaluaties worden ten laatste na zeven dagen in Skore op Smartschool geplaatst. Op die manier heb je steeds een mooi overzicht en kan je de grote leerstofhoeveelheden goed vooruit plannen en verwerken.  

Maatregelen


Onze maatschappij en zo ook onze school kent een diverse populatie van leerlingen met uiteenlopende behoeften en talenten. Om effectief onderwijs te bieden dat recht doet aan deze diversiteit, speelt het zorgcontinuüm een cruciale rol. Het zorgcontinuüm omvat een gestructureerd kader dat ons helpt om maatwerk te bieden, van brede basiszorg tot meer intensieve ondersteuning en uitdaging. In dit kader staan maatregelen gericht op zowel remediëring (voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben) als verdieping (voor leerlingen die extra uitdaging zoeken) centraal.


Brede basiszorg

Binnen de brede basiszorg wordt in de klas aandacht besteed aan een kwalitatieve basis voor alle leerlingen. Differentiatie in de klas vormt de kern: leerkrachten passen hun lesmethoden aan om te voldoen aan verschillende leerstijlen en niveaus.

  • Verdieping: Voor leerlingen die sneller door de leerstof gaan, worden verdiepende opdrachten aangeboden. Dit kan inhouden dat zij complexere vraagstukken oplossen, meedoen aan projecten buiten de lesinhoud, of meewerken aan interdisciplinaire thema’s.
  • Remediëring: Binnen de reguliere lessen kan dit betekenen dat leerlingen met leerproblemen extra visuele hulpmiddelen krijgen, meer tijd voor opdrachten, het gebruik van een koptelefoon of begeleid zelfstandig werken, ... . Ook is er een breed aanbod van bijlessen tijdens de middagpauze beschikbaar. 


Verhoogde Zorg

Wanneer de basiszorg niet toereikend is, schakelen we, in samenspraak, over naar verhoogde zorg. Maatregelen die hier kunnen worden toegepast zijn o.m. het gebruik van compensatiehulpmiddelen zoals voorleessoftware of een prikkelvrije ruimte tijdens de examens. Ook het gebruik van woordenlijsten en formulekaarten vallen binnen dit niveau. Leerlingen met een voorsprong kunnen toegang krijgen tot flexibele leertrajecten waarbij er kan worden samengewerkt met hogescholen en universiteiten of de examencommissie.


Uitbreiding van Zorg

Voor een kleine groep leerlingen met complexe onderwijsbehoeften wordt uitbreiding van zorg toegepast. Dit vereist een nauwe samenwerking met externe partners, zoals het CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding). Onze school werkt samen met het GO! CLB Leuven-Tienen-Landen. Alle informatie over de werking van het CLB kan je terugvinden op deze website


Het succesvol toepassen van maatregelen binnen het zorgcontinuüm vraagt om een nauwe samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ILB, ouders, en externe partners. Regelmatige evaluatie is essentieel om te bepalen of de ingezette maatregelen effectief zijn of bijgestuurd moeten worden. 

SCHOOLLOOPBAAN- BEGELEIDING


GO! atheneum Tienen ondersteunt leerlingen bij het maken van doordachte keuzes rond studierichtingen, beroepen en persoonlijke ontwikkeling. Door middel van individuele gesprekken, informatie en begeleiding helpt het leerlingen hun talenten te ontdekken en toekomstgerichte beslissingen te nemen.

Leerlingencontacten


Drie keer per schooljaar organiseren we een leerlingencontact, een één op één gesprek met de klastitularis. Dit contact heeft als doel de kwaliteit van de begeleiding te verbeteren alsook de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen in kaart te brengen. Bovendien ontstaat er een grotere vertrouwensband tussen leerling en klastitularis. Tijdens het laatste leerlingencontact in juni staat de schoolloopbaanbegeleiding en de adviezen van de klassenraad centraal. 

Project Let's GROW, Let's GO!


Aan het einde van een graad is het belangrijk dat leerlingen een meer gerichte studiekeuze maken. Om hen hierbij optimaal te informeren en te begeleiden, organiseren we een kennismakingsdag waarop zij verschillende studierichtingen in de hogere graad kunnen verkennen. Daarnaast worden er vakgerichte workshops aangeboden door vakleerkrachten uit de hogere leerjaren. Ook krijgen de leerlingen de kans om tijdens een speeddate in gesprek te gaan met medeleerlingen die al ervaring hebben met de gekozen studierichting.

Campus Quest


Jaarlijks organiseert onze school een schoolloopbaanprojectwaarbij leerlingen uit het zesde leerjaar kunnen kennismaken met het secundair onderwijs en zetten we in op het verkleinen van de stap tussen basis en secundair onderwijs. Op deze loopbaandagen ontvangen wij scholen over alle netten heen.


Het doel van Campus Quest is om onze toekomstige leerlingen op een toegankelijke en leuke manier te begeleiden in hun overgang naar het secundair onderwijs. Het biedt hen een unieke kans om op ontdekkingstocht te gaan in de grote school, de grote stap naar het secundair onderwijs minder spannend te maken, en tegelijkertijd hun toekomstplannen beter vorm te geven.

Attent voor Talent


Attent voor Talent is een project dat op onze school in alle leerjaren wordt aangeboden. Het doel is om leerlingen stap voor stap te begeleiden in het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten. De leerlijn begint met het herkennen van eigen sterktes en mogelijkheden, en groeit mee met de leerling, met aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en keuzes. In het laatste jaar ligt de focus op zelfreflectie, zodat leerlingen hun talenten vol vertrouwen kunnen inzetten voor hun toekomstkeuzes.


(Mini) SID-In


Onze school staat mee in voor de organisatie van de infobeurs: "Wat na het secundair onderwijs".

Tijdens deze beurs kunnen leerlingen uit de derde graad kennismaken met een breed scala aan informatiestanden, vertegenwoordigd door universiteiten, hogescholen, de politie, het leger en diverse toonaangevende bedrijven uit de regio Tienen.

Daarnaast worden er tal van infosessies aangeboden over professionele en academische bacheloropleidingen, graduaatsopleidingen, volwassenonderwijs en de mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Als aanvulling hierop brengen onze zesdejaars een bezoek aan de SID-in beurs in Haasrode, waar zij zich verder kunnen oriënteren op hun toekomst.

Beroepenavond


We nodigen onze oud-leerlingen uit om onze zesdejaars te informeren over hun huidige studies. Met een selectie van cursussen en studieboeken bij de hand, bieden zij onze leerlingen een waardevol en realistisch inzicht in het leven na het secundair onderwijs. Deze interactieve sessies geven niet alleen een eerlijk beeld van de studie- en studentenervaring, maar inspireren ook tot het zetten van de volgende stap in hun toekomst. Hier begint het pas: de wereld ligt aan je voeten.

Onderwijskiezer


We maken actief gebruik van de Onderwijskiezer en zelftesten zoals I-Like en I-Prefer. De Onderwijskiezer biedt een schat aan informatie over studierichtingen en beroepen, en helpt onze leerlingen om een goed geïnformeerde studiekeuze te maken, ongeacht het leerjaar.

Zelftesten zoals I-Like en I-Prefer ondersteunen dit proces en geven inzicht in persoonlijke interesses en voorkeuren. Ze helpen leerlingen om na te denken over wat hen motiveert en wat bij hen past. Deze tools zijn onmisbaar om onze leerlingen te begeleiden naar een studiekeuze die aansluit bij hun talenten, ambities en dromen.

Socio-emotionele begeleiding


Onze school zet sterk in op socio-emotionele begeleiding om het welzijn en de persoonlijke groei van elke leerling te ondersteunen. Dit doen we door een vertrouwensvolle omgeving te creëren, waarbij leerlingen terechtkunnen bij alle teamleden en meer specifiek bij onze leerlingenbegeleiders voor individuele gesprekken, groepssessies en gerichte begeleiding op maat.

Weerbaarheidstraining: stress en faalangst


Op onze school bieden we weerbaarheidstrainingen aan om onze leerlingen te helpen omgaan met o.m. stress en faalangst. Tijdens deze trainingen leren zij technieken om hun zelfvertrouwen te versterken, spanning te reduceren en beter om te gaan met uitdagingen. Het doel is om onze leerlingen handvatten te geven waarmee zij sterker en veerkrachtiger in het leven staan, zowel op school als daarbuiten.

Workshops Mindfulness


In GO! atheneum Tienen bieden we workshops mindfulness aan, aan onze leerlingen. We leren hen om op een effectieve manier stress te verminderen en focus te vergroten. Onze ervaren leerlingenbegeleiders begeleiden je stap voor stap door oefeningen zoals ademhalingstechnieken, meditaties en aandachtstrainingen. .

Welzijnsactiviteiten


In GO! atheneum Tienen zetten we ons in voor het welzijn van iedereen, omdat we geloven dat een positieve en ondersteunende omgeving bijdraagt aan groei en ontwikkeling. Daarom organiseren we diverse activiteiten die focussen op verbinding, ontspanning en plezier! Elke jaar laten we onze #Creativiteit los en bedenken we de tofste dingen. Ken je onze radiozende: "Kvraag het aan al"? Of neem je deel aan onze "Wandel je welzijn wandeling" met raadsels, opdrachten en leuke prijzen? 

Dobbelige dinsdag


In GO! atheneum Tienen maken we van de middagpauzes een moment om samen te ontspannen en plezier te maken. Op Dobbelige Dinsdag staat gezelligheid centraal: trek een gezelschapsspel uit de kast, daag je vrienden uit voor een potje schaken of ontdek nieuwe spellen en strategieën. Een perfecte kans om je hoofd even leeg te maken en anderen beter te leren kennen!

Naast Dobbelige Dinsdag bieden we nog tal van andere leuke middagactiviteiten. Of je nu houdt van sport, creativiteit, muziek of rustige momenten, er is altijd iets te doen voor iedereen.

Klik hier voor meer informatie en ontdek welke activiteiten bij jou passen. Doe mee en maak van je middagpauze een hoogtepunt van de dag!